Általános információk :

4
3
2
  • Csak egy kis tuningot szeretnék, csak kis turbonyomást akarok, jó lesz a gyári ECU ? Egyértelműen nem! A gyári computer a teljesen erdeti állapotú motorhoz van beállítva. Utólagos turbósításnál, sem a megnövekedő üzemanyag igényt, sem a gyujtást nem tudja megfelelő módon kiszolgálni. Ha egyáltalán működik a kocsi, akkor biztosan tönkre fog menni a motor.
  • Chip-et íratok az autóba, biztosan jó lesz, vagy valamilyen piggyback computert használjak ? A chip általában nem lesz jó. Az epromtartalmat külföldről veszik, bevált beállításokkal, melyek egy adott rendszer szerint tuningolt motorhoz valóak. Semmilyen más konfiguációban nem működik jól. Idehaza nagyon kevesen írnak valódi, autóra optimalizált chipet. És a legtöbb esetben még így sem képes a gyári ECU kiszolgálni egy komoly tuning motort. Egyszerűen nem erre találták ki a rendszereket. De egy ügyes tuner használhatóvá tudja vele tenni az autót. Piggyback computert szintén nem javaslok. Bár nagyon csalogató mert olcsó. De később mégis drágább lesz. Vagy azért mert nem megy szét a semmi a motorban de 20 litert fogyaszt az autó, és ezért üzemanyagra elmegy a pénz. Vagypedig azért mert tönkremegy a motor, turbó, szelepek, szimmeringek stb... Amit ugye sok pénzbe kerül javítani.  Cserébe viszont soha nem érhető el vele az a teljesítmény az a finom gázreakció és egyenletes működés mint amit standalone progarozható ECU-val lehetne. De az igaz hogy piggyback-el már egész jól működhet egy autó, bár tökéletes soha nem lesz és összességében mégiscsak rosszabb az ár/érték aránya mint a standalone-nak.
  • Beruházok egy standalone ECU-ba, milyen típust válasszak ? Alapvető és nagyon fontos dolog hogy először a programozót kell megkeresni és őt megkérdezni hogy mit ajánl az adott autóba, és nem pedig megvenni az ECU-t és utána keresni valakit aki be tudná állítani. A legfontosabb az emberi tényező! Egy viszonylag szerényebb ECU egy tökéletes programmal csodákra képes, míg egy drága computer sem ér semmit ha nincs jól behangolva! Az országban mindössze maroknyi ember van aki tökéletesen be tud hangolni egy autót, csak szakembert keressünk az ügyben!
  • Külföldi fórumokon és itt-ott nagyon dícsérnek egyes ECU-kat, mégis mgvennék egyet, ha ott működik biztosan nekem is jó lesz !? Nagyon vigyázni kell a netes információkkal. Írni bátmit lehet, és relatív hogy kinek mit jelent a "jól működés". Sokszor az nyilvánít véleményt aki semmit nem tud a témáról és a külföldi fórumok autóit nem is ismerjük idehaza. Aki igazán ért hozzá az nem sűrűn folyik bele efféle tapasztalatcserékbe. Ráadásul egy ECU megvételekor a supportját is figyelnünk kell. Vannak olyan computerek melyekhez egész europában nem ért senki. És ha valami gondd lenne vele, akkor a világ másik végére kell küldözgetnünk. Nem okos dolog az ilyen készülékek megvásárlása.
  • Ha bekerül a computer akkor csak hengerenkénti gyujtás a jó ? Nem igaz! A hengerenkénti gyujtásnak semmilyen kézzelfogahtó előnye nincs az esetek 99%-ában. A legegyszerűbb, legmegbízhatóbb és legolcsőbb megoldás az ikergyujtás alkamlazása. A szikraenergia több mint 90%-a az éppen aktuálisan munkát végző hengerben adódik le, a gázelegy állapota miatt. Ezért nem igaz az hogy kisebb lesz a szikra. Viszont olcsó és megbízható. Ezzel szemben a hengerenkénti trafók sokszor, főleg öregebb autó tuningolásakor már nincsenek jó állapotban. A hibás trafó kiszűrése pedig hosszadalmas dolog és cseréje is drága.
  • Nitrot és vízbefecskendezést is szeretnék, azt is lehet ? Lehet, de általában nem érdemes. Egy rendes nitro rendszer nem olcsó mulatság, és behangolni sem gyerekjáték. Ráadásul a töltés is további pénzbe kerül. Az erre fordított összeget a motorra költve, tartós teljesítménynövekedés is elérhető, ami mindig rendelkezésre áll! Ráadásul üzembiztosabb, tartósabb is lesz a motor így. A vízbefecskendezésre ugyanez igaz, ráadásul a keletkező savak itt még a motor belsejét is megtámadják, aztán figyelni kell enhogy kifogyjon a víz véletlenül mert akkor tönkremegy a motor, stb..Nitrót és vízbefecsit csak igen extrém esetekben javaslok!
  • Gombnyomásra váltani szeretnék a programok között, utcai-verseny vagy E85-sima benzin beállítások között ?! Nincs szükség a program váltásra. Helyes hangolásnál ugyanúgy viselkedik az autó mint egy normál utcai kocsi. Normál tempóban nem fogyaszt sokat, simán reagál és jól használható. Amikor nagy a terhelés akkor pedig ki van hegyezve az autó. Kell neki az üzemanyag, és határra van állítva a gyujtás. Tehát az egész terhelésfüggő, nincs értelme a programváltásnak. 1 program megfelel minden körülménynek . E85-re is be lehet hangolni az autót de akkor mindig azzal kell járni. Ez általános szabály. Amire be van hangolva az autó, csak azzal az üzemynaggal szabad használni! Több fajta üzemanyag közti programváltást azért nem javaslok mert ha csak egyszer is elfelejti átkapcsolni az ember akkor oda a motor, s ráadásul mindig keveredik is a tankban egy kicsit a 2 fajta üzemanyag ha váltogatjuk őket, ettől szintén tönkremehet a motor!
  • Soksok lóerőt szeretnék, de 95-ös benzinnel ?! Nem lehetséges! A turbós autók szinte mindegyike illetve a jobban felhúzott szívómotoros autók is csak legalább 98-as vagy inkább 100-as benzinnel tudnak működni. A 95-ös benzinnek egyszerűen nem elég nagy a kompressziótűrése és ha meghajtjuk a gépet akkor csörögni kezd, ajkárhogy is van a gyujtás beállítva. A motor így tönkre fog menni!
  • Csak padon lehet behangolni az autót, illetve ha padon hangolnak az csak jó lehet ? Nem! Ahhoz hogy tökéletesen be legyen állítva egy autó nem kell mérőpad. A pad csak egy segítség mert látja az ember a nyomatékot, de a helyes hangolás menete nem az hogy agynélkül a legnagyobb nyomatékot keressük, hanem más a megközelítés módja. Ha minden helyesen be van hangolva akkor annak eredményeképpen lesz a legnagyobb az erő. Ezt akár mérni is lehet. Tehát nem a pad hangolja be az ember helyett az autót, az csak egy mérőeszköz. Ellenben igen jelentős hőterhelést ad a kocsinak. Vagy van idehaza olyan pad ami 200km/h feletti levegőáramlást tud biztosítani? Itt most görgős fékpadokról beszélek. Motorfékpad persze más lenne, az a legjobb megoldás, de az meg egyáltalán nincs idehaza. Ezért én nem javaslom a hagyományos görgős fékpados beállítást. Ha teljesítményre kíváncsi az ember akkor inkább AVE által g-erő mérővel méretjük az autókat. Abból pontosan kijön a keréken leadott teljesítmény. De ettől függetlenül ha igény van a padra, vagy pl. egyszemélyes autóról van szó, vagy valami egyéb különlegesség akkor padon is el lehet végezni a beállítást. Tehát ne dőljünk be annak hogy a padon hangolás csak jó lehet! A lényeg itt is az emberi tényező!
  • Mindenből a legjobbat vettem a motoromba egy vagyonba került, jól kell működnie. Majd íratok hozzá egy chippet vagy rakok bele valami gagyi ECU-t és a haverokkal beprogramozgatjuk !? Ha már vagyonokat költöttünk a motorunkra akkor ahhoz hogy élvezni is tudjuk azt, mindenképpen kell valamilyen írható ECU! A chippet és egyebeket felejtsük el ha nem akarjuk tönkretenni a sokmilliós motort. Írható ECU-ból is olyat kell választani ami megfelel az adott követelményeknek. Nem az ár dönt hanem a szolgáltatás. Olcsóbb ECU is jó lehet ha tudja amit kell és megbízhatóan működik. Ha ez megvan akkor bizony még csak a felénél vagyunk. A másik fele az autónak a megfelelő behangolás! Ha van kedvünk türelmünk és pénzünk akkor megpróbálkozhatunk saját magunk hangolni, de ez esetben sajnos fel kell készülnünk hogy előfordulhat hogy tönkreteszük az autót. Ha megbízunk valakit a hangolással aki ért hozzá akkor és rászánunk 1-2 napot akkor biztosak lehetünk hogy olyan autót kapunk amilyet szerettünk volna!
  • Garanciát szeretnék a behangolásra !? Itt ugye komoly tuningokról beszélünk, és ezért garanciát erre senki nem tud adni, és nem is akar. Nem tudhatom hogy melyik motor hogyan és miből van összerakva. A legjobb garancia az eddig elkészült gépek. Mindegyik itt szereplő autó tökéletesen működik és sok örömet okoz a gazdájának. A sok általam hangolt autó között eddig nem volt olyan amelyik programozási hiba miatt tönkrement volna. Erre igen büszke is vagyok. A kopogást és a megfelelő levegő-benzin arányt figyelve a meghibásodás nem is következhet be. Továbbá a tulajdonos velem van a behangoláskor, ezért minden mozzanatot lát. A beindítástól a kész állapotig folyamatosan fimomítva juthatunk el.
 
 

VEMS-el kapcsolatos információk :

4
3
2
  • A VEMS a legolcsóbb ECU? És gyakorlatilag ugyanaz mint a megasquirt ? Nem a VEMS a legolcsóbb, de ár/érték arányban az egyik legjobb. Ez a belépő szint. VEMS-el már komoly autókat is meg lehet építeni. Szélessévú lambda, 4 bar-os MAP szenzor, LCD kijelző. EGT is van hozzá, sok ki és bemenete van és nagyon kedvező az ára. A megasquirt sokkal butább. Nagyon kevés kimenete van, nem kezeli a szélessávú lambdát, és meglehetősen rossz tapasztalataim vannak vele. Ráadásul az ára sem alacsonyabb mint egy alap VEMS doboz.
  • Azt hallottam hogy a VEMS megbízhatatlan, használhatatlan ?! Az igazság az hogy sokan próbálkoznak a használatával a megfelelő szakértelem hiányában. Ezért rengeteg rosszat lehet hallani róla. A VEMS-et kifejezetten nehéz helyesen installálni, és elvégezni az alapbeállításokat, sokkal nehezebb mint sok más computert, ezért mindenképpen hozzáértőnek kell ezt végeznie! Itt is a legfontosabb az emberi tényező! De ha már megy a kocsi és be van hangolva, akkor viszont nagyon könnyű átprogramozni, ha szükség van rá. Ha megfelelő módon van beépítve és behangolva akkor nagyon megbízható ECU. Sok autó van itt az oldalon is ami évek óta van napi használatban hibátlan működéssel!
  • VEMS-et szeretnék de a gyári kábelköteg használatával ?! Az esetek 99%-ban nem javaslom! Eltekintve a VEMS motronic változatoktól. A gyári, sokszor elöregedett kábelköteg egyszerűen nem alkalmas a feladat ellátására. Mindenképpen megéri lecserélni. Új kábelköteggel még soha nem volt problémánk. Míg a gyári kábeleket használva sajnos már belefutottam megoldhatatlan problémákba. Összességében pedig rengeteg idő és pénz ment kárba a hibakereséssel. Szóval mindenképpen új kábelköteget javaslok a VEMS-hez!
  • Ha VEMS-et használok gyengébb lesz az autó mint egy drágább ECU-val ? Nem igaz. A beállítástól függ minden. Helyes behangolással ugyanolyan erős a kocsi, vagy talán még erősebb is lehet mint más ECU-val, a pontos lambdaszabályzásnak és egyébb funkcióknak köszönhetően. Jó programmal nem lehet megmondani hogy milyen ECU van a kocsiban az eredmény mindig ugyanaz. Jól használható és erős autó!
  • VEMS-el fog működni a műszerfal, a klíma, stb ?! Hagyományos rendszerű autókban minden további nélkül működni fognak. De CAN hálós autókban nem fog működni, mivel nem tud kommunikálni velük az ECU. Azonban ha szükség van a VEMS-re de CAN háló van a kocsiban, akkor is lehetőség van egyfajta hibrid megoldásra. A VEMS vezérli ekkor a motort, míg az eredeti ECU az egyéb funkciókat (műszerfal, klíma, stb).